اخبار

مصاحبه دکتر حامد ناییجی معاون امور شرکت های هلدینگ سرمایه گذاری غدیر

af080194-015f-48fb-80cb-62c41c951a4a

 

ارزیابی جنابعالی از عملکرد غدیر در سال ۱۴۰۰ چگونه است؟

واقفید که مهمترین معیار برای ارزیابی یک شرکت سرمایه‌گذاری همچون غدیر با سهامداری عمده بازنشستگان، سودآوری و تقسیم سود است. تبعاً صندوق‌های بازنشستگی به منظور پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان، به ویژه اینکه نرخ پشتیبانی در عموم صندوق‌های بازنشستگی پایین است، نیازمند سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که بتوانند سود نقدی مناسبی را ایجاد کنند. به لطف الهی در سال مالی ۱۴۰۰ شرکت سرمایه‌گذاری غدیر قطعاً یکی از بهترین رکوردهای سودآوری را در مقایسه با برخی شرکت‌های مشابه و عملکردهای گذشته ثبت خواهد کرد. به عنوان مثال در سال مالی ۱۳۹۹ درآمد عملیاتی شرکت تقریباً ۷.۶ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم با توجه به برآوردهای صورت گرفته قطعاً رشد قابل توجه‌ای را مشاهده خواهد کرد.

این افزایش سودآوری فواید زیادی را برای سهامداران و شرکت‌های تابعه خواهد داشت؛ اولا منابع بیشتری را در اختیار کلیه سهامداران به ویژه بازنشستگان قرار خواهد داد، ثانیا ظرفیت هلدینگ و شرکت‌های تابعه را برای توسعه کسب و کار فعلی و راه‌اندازی پروژه‌های آتی افزایش خواهد داد.

برخی معتقد هستند که افزایش نرخ تورم و نرخ ارز مهمترین پیشرانه افزایش سودآوری شرکت‌ها از جمله مجموعه غدیر هستند. نظر شما در این رابطه چیست؟

اینکه در سال اخیر افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت‌ کومودیتی‌ها در بازارهای جهانی کمک زیادی به سودآوری شرکت‌ها و متعاقباً هلدینگ غدیر کرده است بر کسی پوشیده نیست و نمی‌توان آن را رد کرد. با این حال این دو معیار تمام واقعیت را نشان نمی‌دهد؛ به عنوان مثال بهبود نظام نظارت‌ و اعمال کنترل بر شرکت‌ها به خصوص عوامل هزینه ای یک عامل مهم است. فرض کنید که قیمت‌ها افزایش یافته است، اما ممکن است در غیاب یک نظام کنترل مناسب، بالاترین بهره برداری از این فرصت تاریخی محقق نشود.در ۹ ماه اخیر نظام ارزیابی، پایش و کنترل شرکت‌ها در معاونت امور شرکت های غدیر در مقاطع مختلف ماهانه، ۳ ماهه و ۶ ماهه به طور مرتب و دقیق اجرا شده است تا نسبت به حداکثرسازی منافع سهامداران اطمینان حاصل شود. در همین راستا نیز پروژه‌ای بزرگ در غدیر به منظور راه اندازی سامانه‌های نظارت برخط در حال جریان است که به حول قوه الهی در مراحل پایانی اقدامات مربوطه به فعال سازی آنها است.

نظارت و کنترل بر خرید و فروش‌ها و کنترل دقیق بهای تمام‌شده شرکتها نیز به خوبی در غدیر صورت گرفته است. تبعاً در فضای تورمی در کنار افزایش قیمت محصولات تولیدی، بهای تمام شده نیز افزایش یافته است و لذا بحث کنترل و بهبود کارایی هزینه‌ها بسیار حیاتی است. پایش مستمر عملکردها و استفاده از راهبرد هم افزایی به این مهم کمک شایانی در غدیر نموده است.

از سویی دیگر بهبود نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، ایجاد هم‌افزایی میان هلدینگ‌ها و شرکت‌ها، مولدسازی دارایی‌های راکد، بورسی کردن هلدینگ‌ها، بهبود نظام تامین مالی و استفاده از ابزارهای مناسب تامین مالی و عدم اتکاء صرف به منابع سهامداران، بهبود و تسریع در پیگیری پرونده‌های حقوقی و به نتیجه رساندن آنها، تعریف پروژه‌های جدید و سودآوری، ورود به کسب و کارهای نوین و فناورانه مانند حوزه رمزارزها، نیروگاه‌های خورشیدی و طیف وسیعی دیگر از اقدامات هستند که عملکرد فوق تصوری را برای غدیر قم زده‌اند.

به موضوع هم‌افزایی اشاره فرمودید. لطفا با توجه به چند رشته‌ای بودن غدیر توضیحاتی در این خصوص و دستاوردهای آن ارائه بفرمایید.

همچنانکه اشاره نمودید شرکت سرمایه‌گذاری غدیر یک هلدینگ چند رشته‌ای است و از شرکت‌های تولیدی تا خدماتی را در بر می‌گیرد. مستحضر هستید که هر بنگاه تولید، بازرگانی و یا خدماتی هم محصولات و خدماتی را ارائه می‌کند و هم محصولات و یا خدماتی را دریافت می‌کند. در هلدینگ غدیر با ۲ هدف حداکثر سازی درآمد عملیاتی و نیز حداقل سازی بهای تمام شده، همت ویژه‌ای برای افزایش تعاملات درون گروهی گمارده شد. به عنوان مثال بحث تامین انرژی در قالب قراردادهای دوجانبه خرید برق با دستاوردهای زیادی مواجه شد. در حال حاضر تقریباً تمامی شرکتهای هلدینگ سیمان و صنعت و معدن برای تامین انرژی خود از این قراردادها که توسط هلدینگ برق و انرژی ارائه شده است استفاده می‌کنند. در کنار این موضوع، به ویژه با توجه به اینکه در حال حاضر کشور با مسئله کمبود برق مواجه است، بحث راه‌اندازی نیروگاه‌های اختصاصی برای صنایع غدیر در دستور کار قرار گرفت و پیشرفت‌های خوبی نیز در جریان است. در کنار این موضوع احداث تاسیسات نیرورسانی برای شرکت‌های پتروشیمی و پالیشگاه تبریز نیز پیگیری و منجر به عقد تفاهم‌نامه گردید. اخیراً نیز بحث تاسیس نیروگاه خورشیدی برای شرکت‌های سیمانی در حال پیگیری است و فاز مطالعاتی آن کلید خورده است. با این ترتیبات امید است بخشی از مشکل تامین انرژی برخی صنایع غدیر با بهبود مواجه شود.

در حوزه حمل و نقل نیز قراردادهای متعددی میان هلدینگ‌ها به ویژه نفت و گاز پارسیان با هلدینگ حمل نقل به سرانجام رسیده است. از سویی دیگر ارائه مشاوره‌ها در این زمینه نیز موجب کاهش بهای تمام‌شده این خدمات در برخی شرکت‌ها شده است.

در کنار موضوعات مورد اشاره، هم افزایی در حوزه خدمات مالی مورد نیاز شرکت‌ها اعم از تامین مالی، بازارگردانی، سبدگردانی و پوشش‌های بیمه‌ای نیز با اقدامات و نتایج چشم‌گیری مواجه شده است. جذب قراردادهای بیمه (سررسید شده) بسیاری از شرکت‌های زیر مجموعه غدیر، ارائه خدمات بازارگردانی به شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ سیمان، جذب منابع شرکتها در صندوق درآمد ثابت سپید دماوند و ارائه خدمات سبدگردانی برای هلدینگ های حمل و نقل و نفت و گاز پارسیان از جمله این اقدامات هستند.

مهمترین اقدامات و دستاوردها برای توسعه‌ کسب و کارها در غدیر چه بوده است؟

سوال بسیار مهمی است چرا که به نظر می رسد برخی پیشرانه‌ها نظیر نرخ ارز و نرخ کومودیتی‌ها با رشد بالایی مواجه بوده‌اند و ممکن است در آینده چنین رشدی را شاهد نباشیم. از این منظر بهره برداری حداکثری از ظرفیت موجود و نیز اجرای طرح‌های توسعه آتی در کنار تعریف حوزه‌ها و کسب و کارهای جدید به عنوان راهکارهای رشد مستمر سودآوری هر هلدینگ چند رشته‌ای از جمله غدیر خواهد بود. در این راستا ترکیبی ۴ گانه از پروژه‌ها در غدیر مورد بررسی و به فاز اجرایی رسید.

در نوع اول پروزه‌های عمدتاً زیرسقفی به منظور افزایش بهره برداری از ظرفیت اسمی موجود تعریف شد. به عنوان مثال اقداماتی برای به ظرفیت رسانی در شرکت زاگرس مس سازان و آلومینیوم جنوب در جریان است. در پروزه‌های نوع ۲، طرح‌هایی نظیر پتروشیمی همت، پالایشگاه نفت سیراف، پالایشگاه نفت جاسک، گندله سازی بهاباد، فولادسازی غدیر نیریز و غیره در دستور کار قرار گرفت تا سهم غدیر در صنایع مختلف و البته سودآور کشور افزایش یابد. دسته سوم پروژه‌ها دارای ماهیت استراتژیک پر رنگتری هستند؛ به عنوان مثال مشارکت جدی در کنسیریوم چادرملو و طرح‌های نظیر تولید الکترود گرافیتی، ممبران (آب شیرین کن). این طرح‌ها علاوه بر سودآوری، موقعیت استراتژیک غدیر را در این صنایع ارتقاء می‌دهد. در دسته چهارم و آخر پروژه‌ها نیز پروژه‌های نوآورانه در دستور کار گرفته است. استخراج رمز ارز و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی از جمله این طرح‌ها هستند.

ارسال به ایمیل
چاپ این مطلب
Telegram
Twitter
WhatsApp
LinkedIn

آخرین اخبار

پروژه ها

فعالیت های ما
پهنه های اکتشاف
بیشتر بدانید
فعالیت های ما
معادن
بیشتر بدانید
فعالیت های ما
صنایع معدنی
بیشتر بدانید
فعالیت های ما
صنایع غیر معدنی
بیشتر بدانید
Previous
Next