شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر

مشخصات شرکت
موضوع فعالیت : اکتشافات معدنی
وضعیت شرکت : در حال بهره برداری
نوع شرکت : سهامی خاص
تاسیس : 1393
ظرفیت تولید : -
سرمایه ثبت شده : -
تاریخ بهره برداری : -
Mine12-1

معرفی

شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر، از شرکت های زیر مجموعه شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر، که ۱۰۰% سهام آن متعلق به هلدینگ صنایع و معادن غدیر می باشد، از سال ۱۳۹۳ فعالیت های خود در حوزه اکتشافات معدنی با در اختیار گرفتن چندین پهنه اکتشافی در نواحی استان آذربایجان غربی، استان کرمان، استان مازندران و استان فارس آغاز نموده است. در ذیل خلاصه ای از مجموعه فعالیتهای این شرکت در حوزه معدن و صنایع معدنی در سطح کشور ارائه می گردد:

  1. استان آذربایجان غربی: انجام عملیات اکتشافی در پهنه استان آذربایجان غربی منجر به کشف محدوده جنگسر، واقع در نواحی مرزی شمال غربی کشور شده که به عنوان یکی از نواحی امید بخش با پتانسیل مناسب در حوزه مس و طلا شناسایی شده. این شرکت طی توافقنامه ای با سازمان انرژی اتمی ایران، در حال برنامه ریزی جهت استخراج و استحصال مواد معدنی این محدوده در قالب یک مشارکت می باشد.
  2. استان کرمان: در پهنه استان کرمان، محدوده های چهلتن، لاله زار و برز آباد به عنوان نواحی امیدبخش در حوزه ماده معدنی مس شناسایی شدند. پس از انجام عملیات شناسایی و پی جویی در این پهنه­ ها ۳ محدوده امیدبخش با نام­ های لاله ­زار، چهلتن و برزآباد با مجموع مساحت بالغ بر ۱۰۰ کیلومتر مربع مشخص و هم اکنون مرحله تفصیلی را که شامل حفاری مغزه­گیری و مدلسازی و تخمین ذخیره می­باشد در حال انجام می­باشد.

  3. استان فارس: پهنه استان فارس که از پتانسیل ماده معدنی نیکل برخوردار می باشد در مرحله انجام مطالعات اکتشافی به شرح ذیل می باشد. در عملیات اکتشاف پهنه­های استان فارس شامل مراحل شناسایی و پی جویی، در نهایت ۳ محدوده امیدبخش با نام­های T1, T11 و T6 مشخص گردید که هم اکنون در حال پیگیری صدور پروانه اکتشاف می­باشد. همچنین معدن نیکل چاه غیب بوانات واقع در استان فارس که در بخش جنوبی پهنه استان فارس و شهرستان بوانات واقع شده است و دارای پروانه بهره برداری بوده و میزان ذخیره قطعی این معدن ۲,۲۰۰,۰۰۰۰ تن با عیار  متوسط ۱.۲۳ درصد وزنی نیکل در مرحله مطالعات طرح استخراج و تهیه طرح توجیهی اقتصادی جهت بهره برداری می باشد.

  4. استان مازندران: سه پهنه در سال ۱۳۹۴ واقع در استان مازندران طی توافقنامه ای به مجموعه سرمایه گذاری غدیر واگذار شد که مجموع مساحت این سه پهنه  ۵،۳۳۱ کیلومتر مربع بود. پس از انجام مطالعات در فاز شناسایی و سپس عملیات در فاز پی جویی ۵ پروانه اکتشافی برای ۵ محدوده در پهنه ۱ استان صادر گردید و در خصوص پهنه های۲ و ۳ به دلیل اینکه پتانسیل های معدنی آنها مطابق با استراتژی غدیر نبودند از دستور کار خارج شدند . از ۵ پروانه اکتشافی با توجه به نوع ماده معدنی و ذخیره احتمالی سه پروانه از دستور کار خارج و تنها دو محدوده معدنی مس نسن با وسعت ۶ کیلومتر مربع و سرب و روی ناصرآباد با وسعت ۱۰ کیلومتر مربع جهت انجام عملیات در فاز اکتشاف تفصیلی و آغاز عملیات حفاری و مغزه گیری در نظر گرفته شدند.

  5. مشارکت با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران :  شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر طی کنسرسیومی با هلدینگ صنعت و معدن غدیر و شرکت های زیرمجموعه در قالب دو مزایده مجزا که از طریق شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) برگزار شد، برنده شده و در حال حاضر در زمینه استخراج و فروش ماده معدنی مس در ۴  معدن مس واقع در استان سمنان و استخراج و فروش سنگ آهن در معدن آنومالی شمالی-میشدوان واقع در استان یزد در حال مشارکت با شرکت ایمپاسکو می باشد.

  6. شرکت زاگرس مس سازان: شرکت زاگرس مس سازان که از زیر مجموعه های شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر می باشد با بهره مندی از ۳ معدن مس در محدوده نارباغی شهرستان ساوه، با ظرفیت تولید سالیانه ۷۲۰ تن کاتد مس در حال کار و تولید می باشد و برنامه توسعه و ارتقاء ظرفیت این شرکت تا ظرفیت ۲۵۰۰ تن کاتد مس در سال در پایان سال ۱۴۰۰ و ظرفیت ۵۰۰۰ تن در سال تا افق چشم انداز سال ۱۴۰۴ در حال تدوین می باشد. کارخانه زاگرس مس سازان با متد استحصال هیپ لیچینگ جهت فرآوری کانسنگ مس اکسیدی و بهره مندی از بالاترین بازیابی در نوع هیدرومتالورژی، یکی از تولید کنندگان با کیفیت ترین کاتد مس غیر پالایشگاهی، با عیار حدود ۹۹۹۹/۹۹% می باشد.